Föda med doula

En doula är en kvinna som själv fött barn och som är med under förlossningen och ger stöd till den födande kvinnan och hennes partner. En doula har ingen medicinsk inblandning i det hela utan är bara med som rent stöd och trygghet. Det går att läsa mer på http://www.doula.nu/

Jag har valt att ha med doula på min kommande förlossning. Syftet är att få en så positiv förlossningsupplevelse som möjligt samt förhoppningsvis känna mindre behov av medicinsk smärtlindring. Det är en urgammal tradition att ha kvinnor runt sig när man föder och det finns forskning som visar att förlossningar går lättare om man har kvinnligt stöd. Det är nåt hormoniellt med det där. Det sägs ju att kvinnor som jobbar eller umgås tätt får synkade menscykler. Vet inte om det är sant men det sägs så. Doulaeffekten är iallafall något jag tror på.

Min doula har fött tre barn. Alla hemma i badrummet. Det är inte en vän som jag umgås regelbundet med utan en kvinna som jag lärde känna eftersom hon sålde barnkläder genom homeparties. Eftersom vi alla hade små barn eller var gravida så kretsade samtalen ofta kring förlossningar på dessa tillställningar. Det är positivt att vi inte är nära vänner. Det är jag och Jonas som är teamet, doulan är en yttre person som stöttar oss. Min valda doula är en riktigt stark kvinna. Hon har positiv syn på livet och förlossningen. Jag blir inspirerad av henne. Jag upplevde smärtan på min första förlossning som det värsta jag varit med om och kände emellanåt destruktiva flyktbehov för att få slut på alltihop. Jag känner mig övertygad att min doula genom att vara så naturlig som hon är med sin starka tro på kvinnokraften ska ta bort min rädsla helt och därmed minska smärtan och göra den mer hanterbar. Jag var inte rädd inför min första förlossning men när jag överumplades av smärtan blev jag osäker och spänd.

En annan aspekt jag hoppas på är att jag ska bli kvitt det där prestigetänkandet. Ju naturligare förlossning desto duktigare kvinna liksom. Att den som föder utan medicinsk smärtlindring skulle vara duktigare än den som tar det den kan få. Epidural kändes lite som ett misslyckande. Jag vet att det är fel att tänka och känna så och jag måste sluta för min egen skull. Med doula närvarande ökar möjligheten att känna sig nöjd med sig själv oavsett hur förlossningen fortlöper.

Sen finns det en praktiskt aspekt också. En vuxen till som kan ringa barnvakt, parkera bilden, ringa sjukhuset etc.

Nästa helg ska jag och Jonas träffa henne för förlossningssamtal.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Va häftigt och spännande framförallt! =)

Jag är själv lite inne på att ha med en tredje person på nästa förslossning, fast en som jag känner väldigt väl. Min svägerska har fött tre barn och hennes dröm är att bli barnmorska egentligen, men hon ville va me redan förra gången jag födde. Vi känner varann väldigt bra och tror hon skulle kunna peppa mig riktigt ordentligt. Jag har inte berättat nåt för henne än, funderar fortfarande. Du måste berätta hur du tyckte de va sen =)

2010-04-01 @ 12:21:43
URL: http://atlisas.blogspot.com
Postat av: Mamma Rhu

Jag tror inte att jag skulle vilja ha mer folk omkring mig. Jag hade en BM och en student. Eller egentligen bara en student, bm var bara i bakrunden. Jag var studentens första egna förlossning.. I alla fall, jag älskar smärtlindring, men blev lite irriterad över att det tog sån tid med den. Smärtsamt ? Nä, jag har varit med om värre saker, både innan och efter. Men mer folk än sambon och någon som övervakar vill jag nog inte ha. Men vi är alla olika och har olika erfarenheter.. Tur är väl det!

2010-04-03 @ 15:03:16
URL: http://rhu.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men ärligt syster är nu är du ju gravidpuckad tycker jag- vaddå är en duktigare kvinna om man inte tar smärtslindrande... jesus det är så jag får ont i magen... hur som helst.. kan ju va intresseant med doula. Jag säger iaf för framtida doulor NEJ TACK (tror jag)

2010-04-07 @ 15:47:24
Postat av: Stefan

Hej!



Jag är frilansjournalist och jobbar bl.a med Babyvärlden.se. Skulle du kunna kontakta mig på: [email protected] ?



Mvh

Stefan Bergmark

2010-07-13 @ 12:00:07
URL: http://www.babyvarlden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0