Cyprus

I eftermiddag flyger vi till Cypern. Antar att det kan bli ett litet blogguppehåll. Eller inte? Kanske kommer bildblogga flitigt.

I veckan har jag varit i Krusboda och besökt 2 förskolor. En privat och en kommunal. Båda Reggio Emilia inspirerade. Sarah går i privat Montessori just nu och vi älskar den. Jag vet inte när jag ska finna tiden men borde googla och läsa på om pedagogikerna. Eller kan någon råda mig? Spelar pedagogiken så stor roll eller blir det bra barn oavsett? Jag tror det. Tror det är lite olika sätt att arbeta bara! Waldorf är jag dock kritisk till. Känns flummigt. Me not like flum och religösa influenser. Läst tidigare att Waldorf kritiserats för att vara ovetenskapligt och det gillas ej. Gillas inte eftersom jag hoppas att mina barn ska doktorera på KTH och sitta på kammaren och forska i framtiden. Bli som mamma, fast lite bättre alltså ;-) (obs, skrev det där sista med skämtsamt sinne så ingen blir upprörd)

Hursomhelst känns valet av förskola inte självklart. Finns 2-3 till i närheten som jag ska besöka när vi är hemma från Cypern. För det verkar visst som att vi flyttar till hus i krusboda inom kort. 

Just det.. vad tittar dom i bilden efter? Jo Jonas är kung på Bejeweld-spelet och syrran och David tror att dom har nåt att lära.. Nördar!!!








Kommentarer
Postat av: Anna (Louises kompis)

Kan säga att jag gick waldorf i 1-6:an och det är inte mer flummigt än vad montessori är... Det blev fina barn av oss också. Advokater, ingenjörer, piloter, läkare, jurister, lärare... osv. Faktiskt har det gått ovanligt bra för oss alla (utom kanske 1-2 stycken...), och vi lärde oss skitmycket. Dock gick jag waldor i en motessori-skola och den var inte renodlad waldorf heller. Vi fick ha på oss svart och skriva med blyerts.. ;) Minst en doktorerar även på KTH, så du kan droppa fördomarna redan nu;)



Förstår dock inte vad som INTE skulle vara "vetenskapligt bevisat" eller flummigt och negativt med att t.ex.

*Börja lära sig två extra språk från 6 års ålder (vilket har resulterat i att typ alla är extremt språkbegåvade som gick i min klass - vi började med engelska och spanska på en gång)

* Hålla på med konstnärliga ämnen dagligen (musik och bild/form) - vilket stimulerar kreativitet i ALLA ämnen

Vetenskapligt eller inte, vi har som sagt blivit bra människor, eller åtminstone inte sämre än andra. Waldorf var såklart inte perfekt (extremt gammaldax) men religiöst är det INTE!! Det kommer från en tysk filosofi, men inte från religion. Saker som jag INTE gillade var den extrema auktoriteten som läraren hade eller att vi skulle sjunga sånger på tyska när vi faktiskt läste spanska. Haha.



Detta kanske inte hjälper dig att välja, men ville bara påpeka att waldorf inte är så flummigt som det verkar... jag tycker att det var en gåva att få gå waldorf och vara lite närmare sin egen kreativitet. Min ena syster gick förövrigt montessori i samma skola 5 klasser under, och det går väl rätt bra för henne oxå - hon har just börjat läsa Industri Design i Lund, vilket var förstahands-val :)

2010-08-29 @ 21:49:24
URL: http://annaluna80.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0