Våra kvällsrutiner

Min son är nu dryga 3 månader. Han sover bra på natten. Det har han gjort sen han var 5 veckor och de värsta magproblemen försvann. Innan hade han också förstått att man ska sova på natten men han vaknade ofta och ville amma. Vi samsov till en början men hans gasproblem gjorde att vi slutade. Han fick för mycket mjölk av att ligga bredvid tutten. Att han fick för mycket förstod jag genom att han kräktes våldsamt, att det alltid var blött av mjölk i sängen, att han hostade och fräste av för stora klunkar åt gången. Att han krampade och hade ont i magen. Det blev bättre av att sitta upprätt och amma.

Jag vill inte samsova. Så att även denna bebis mår bäst av att sova i egen säng var välkommet. Jag gillar inte att samsova eftersom jag vrider och rör mig mycket i sängen och det stör bebisen som vaknar. Dessutom alltid orolig att jag ska rulla över eller på något sätt skada bebisen. Antingen med min kropp eller med ett för varmt täcke. Natten är dessutom just nu typ enda tiden som jag bara får vara jag. Få sträcka ut mig. Vila. Sova. Rå mig själv. Med två små barn finns inte direkt annan tid att bara få vara själv.

Jag och Alexander har vissa rutiner på kvällen för att slappna av. Vi ammar i soffan och jag underhålls av teven eller min iPhone. Sen är det dags för ett litet ljummet bad med olja i. Vi badar långt ifrån varje dag. Det torkar ut huden och en bebis är inte skitig. Men några gånger i veckan blir det kvällsbad för att det är rogivande, mysigt, och lite spännande att sprattla i vattnet. Efter badet blir Alexander torkad med en handduk och han får ligga naken en stund på golvet. Jag masserar honom varje kväll. Tar lite olja i handen och masserar med båda händerna. Babymassage och magmssage finns att lära sig hos BVC-sköterskan eller googla på det. Skriv tex massage baby. Det är den med "solen, månen och vattenhjulet".
När massagen är klar tar vi på ny blöja och pyjamas.

Alexander somnar för natten vid 22-tiden. Plus minus en halvtimme ungefär. Han somnar vid min tutte, mätt och belåten. Jonas brukar lyfta över honom till vagnen i hallen där det är mörkt och lagom trångt.

Någon gång mellan 2 och 5 brukar han vakna för ett nattmål. Då sätter vi oss i soffan. Jag har förberett med kuddar och vattenglas innan jag gick och la mig. Nattmålet tar 10-15 minuter och sen sover Alexander vidare tills storasyster väcker honom på morgonen.

Jag är nöjd med våra kvällar och nätter men målet är ju förstås att han snart ska sluta med nattmålet och somna tidigare på kvällen. Men han är lång och inte så tjock så jag antar att han behöver nattamaten.

Kommentarer
Postat av: Isabel

Fint. Jag hoppas du inte ser mig som någon rabiat förespråkare av samsovning. För jag anser ju, som så många andra, att det viktigaste är att man som mamma mår bra, hur ska man annars kunna hålla ihop familjen? Och jag tycker du verkar ha en himla fin relation till dina barn. Och visst har även mina tankar farit till den dag då vi ska sluta med nattamning... vilken pers. Men men, den dagen den sorgen. Idag är jag beroende av att sova bredvid knubbisen. Och då pratar jag förstås inte om min man... ;-)



Djävligt fint av dig att hinna med/ta dig tid att massera. jag gjorde det i början, men kom av mig. Trist. För det är ju en fin stund med sitt barn - och jag tror verkligen det gör mycket.

2010-08-18 @ 18:57:10
URL: http://isabelwaland.blogspot.com
Postat av: Anonym

Tack för kommentaren Isabel. Nä jag ser dig inte som rabiat haha. Inte med samsovningen iallafall ;-)

2010-08-19 @ 08:06:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0